Praca zdalna jest coraz częściej wybieraną formą współpracy lub zatrudnienia. W uproszczeniu polega na wykonywaniu zadań na rzecz pracodawcy lub Kontrahenta w domu. 

Do tej pory powszechnie uważano, że jest możliwa jedynie w przypadku niewielkiej grupy zawodów: tłumaczy, grafików, copywriterów, testerów itp. Obecnie coraz częściej przedstawiciele innych profesji oraz firm otwiera się na taką formę. 

Praca zdalna – zalety i wady

Największym problemem tak naprawdę nie jest charakter pracy, ale samodyscyplina pracownika, kontrola realizacji zadań oraz komunikacja z innymi członkami rozproszonego zespołu.  

Zalety pracy zdalnej:

  • oszczędność czasu i pieniędzy pracowników związany z transportem
  • oszczędność związana z zapewnieniem przez pracodawcę stanowiska do pracy
  • pracownicy nie tracą czasu na rozmowy i spotkania nie dotyczące spraw zawodowych

Wady pracy zdalnej:

  • brak możliwości bezpośredniej kontroli
  • trudniej o samodyscyplinę pracowników
  • efektywność w warunkach domowych może być mniejsza
  • utrudniony kontakt całego zespołu, wpływający negatywnie na komunikacje

Praca zdalna – jak wprowadzić?

Wprowadzenie pracy zdalnej wymaga odpowiedniego oprogramowania. To jak szybko wdrożymy tryb „home office” zależy od narzędzia na które się zdecydujemy. Im bardziej skomplikowane systemy tym są droższe, często wymagają wydłużonej ścieżki zakupu, a przede wszystkim wdrożenia i szkoleń dla pracowników. 

Jeśli zależy Ci na szybkim wdrożeniu pracy zdalnej w Twojej firmie, proponujemy wybrać intuicyjny i prosty program dostępny online, najlepiej z możliwością bezpłatnego konta testowego. 

Wbrew pozorom, nie potrzebujesz zbyt wielu funkcji, czasami im mniej tym efektywniej. 

Praca zdalna – oprogramowanie

Wielu naszych Klientów wykorzystuje program StartStop do pracy zdalnej.  Są to w dużej mierze freelancerzy rejestrujący zadania wykonywane dla poszczególnych Klientów i rozliczający się na podstawie raportów wygenerowanych z systemu. 

Na co należy zwrócić uwagę wybierając program do pracy zdalnej w firmie?

  • szybkość wdrożenia – powinien być dostępny online i intuicyjny, dzięki temu nie będzie wymagał dodatkowych szkoleń pracowników
  • konto testowe – warto bezpłatnie sprawdzić czy program nam odpowiada
  • miesięczna subskrypcja i racjonalna cena – jeśli dopiero testujemy rozwiązanie pracy zdalnej w firmie, nie ma sensu wybierać rozwiązań na dłużej, a tym bardziej drogich. 
  • funkcjonalności – decydując się na wprowadzenie pracy zdalnej masz już przynajmniej zarys wymagań dotyczących funkcjonalności oprogramowania oraz efektów jakie ma przynieść 

Praca zdalna – samodyscyplina i efektywność

Brak samodyscypliny i podatność na czynniki rozpraszające są głównymi czynnikami obniżającym efektywność osób pracujących w domu. Jest to problem zarówno dla samych pracowników, ale również dla pracodawców chcących wprowadzić home office.

Jedynym rozwiązaniem jest dobre nastawienie oraz program wspierający organizację pracy. Bez tego wprowadzenie pracy zdalnej ma dużo niższe szanse powodzenia. 

Praca zdalna – rozliczanie pracowników

Po pierwsze pojawia się pytanie jak rozliczać pracę zdalną. Czy zakładać, że pracownik będzie wykonywał zadania na rzecz firmy np. od 8-16? Nie wydaje się to najlepszym rozwiązaniem. Często powoduje niezdrową atmosferę, wywołaną brakiem przejrzystości takiej formy współpracy. 

Bazując na wielu doświadczeniach naszych Klientów, o wiele lepszym rozwiązaniem jest przejście na pracę zadaniową. Organizujemy swoją pracę, deklarując zadania do zrealizowania, zgłaszając zadania aktualnie realizowanie i raportując zakończone. W jaki sposób? Wysyłanie wiadomości email nt. każdej takiej interakcji jest tylko niepotrzebnym zaśmiecaniem korespondencji. 

Ponownie pozwolimy sobie przytoczyć przykłady z życia naszych Klientów. W systemie StartStop, który jest dostępny online, pracownicy mogą organizować swoją pracę w listy zadań, projekty, harmonogramy, dodawać załączniki, opisy, terminy realizacji. Czyli wszystko co przełożony powinien wiedzieć nie tracąc czasu na dopytywanie. System StartStop umożliwia, więc organizację pracy, ale przede wszsytkim stały wgląd i bieżącą sytuację każdego pracownika. 

Dlaczego StartStop jest najlepszym programem do pracy zdalnej?

Wróćmy do kwestii przejrzystości rozliczeń. To naprawdę ważna kwestia, która nierozwiązana wpływa znacząco na relacje. 

StartStop jest wyposażony w tzw. timetracking. Rejestruje rzeczywisty czas trwania zadania. Wiele osób pomyśli „ Bez przesady, mam jeszcze raportować czas pracy?” Tak! Po pierwsze dlatego, że to jest właśnie CZAS PRACY, po drugie żeby uniknąć oskarżeń typu „Nie wiem za co Ci płacę, Ty tam nic nie robisz”, a po trzecie pamiętajmy o samokontroli. 

Oczywiście powinno to działać w dwie strony. Czy w biurze nie należy nam się przerwa? Warto dodać i takie zadanie do swojej listy. Ponadto może się okazać, że system będzie rejestrował również „nadgodzinny”, które powinny zostać rozliczone. 

Przeczytaj więcej o pracy zdalnej w systemie StartStop

Przejdź do artykułu

Praca zdalna – kontrola pracowników

Naprawdę uważamy, że w 99% przypadków, nie ma efektywnej pracy zdalnej bez kontroli. Zadbajmy o to, żeby była uregulowana jakimiś zasadami. Pozwoli to stworzyć zdrowe środowisko pracy. Może pozytywnie wpłynąć na efektywność pracowników, a tym samym zyski firmy.

Kontrola pracy zdalnej w systemie StartStop może odbywać się w dwóch formach, nazwijmy je „miękka” i „twarda”. 

Pierwsza umożliwia po prostu wgląd w zadania pracowników ( m.in. te które według pracownika są przez niego aktualnie realizowane) analizę danych z ich kont np. za pomocą raportu Fotografia Dnia, oraz rejestrację czasu trwania zadań. 

Druga to moduł śledzenia aktywności. Instaluje się go na stacji roboczej i rejestruje on każdą aktywność na komputerze. Strony, programy z których korzystali pracownicy. 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o systemie StartStop? Masz jeszcze kilka pytań?